LOVE

LOVE

About Me

My photo
simple people..sgt syg orang disekelilingnya...sgt mengutamakan hati dan kepentingan orang lain lebih dari hatinya sendiri...i luv my husband...sampai syurga firdausi...
Powered by Blogger.

cik purple

cik purple

Friday, May 4, 2012

ujian ini mengajar aku lebih tabah dan redha...




post kali ni saya cari kat google berkenaan sakit yg sy hidapi spnjang beberapa thun ni....amat sukar menerima kenyataan bahawa saya menghidapi sakit ni...hanya pada Allah saya mohon kekuatan untuk meneruskan perjuangan melawan penyakit tersebut.


pada dasarnya..orang yang melihat saya pasti akn kata..sy nampak sihat je...tk cayalah awk sakit...
tapi sakit saya kat dalam
tak nampak dek mata kasar..
tapi inilah hakikatnya

saya telah selamat menjalani 2 pembedahan untuk telinga saya
alhamdullilah berjaya walaupun menghadapi komplikasi...
syukur Allah masih panjangkan umur saya

apa pun
saat ini
ketika ini
sy masih berusaha untuk merawat telinga saya
sebab dia belum kering dengan betul lagi..
doktor pakar sy sedang berusaha semampu mungkin untuk itu..

pada Allah saya panjatkan doa..
moga Allah panjangkan umur saya
beri saya waktu waima utk sehari lagi
untuk saya bisa hdup bersama insan tersayang
untuk saya bisa mmbuat yang terbaik untuk dia
insyaAllah..

sy tahu
sy tak mampu kadang2
tapi saya percaya
klu sy tak mampu
Allah tak kan beri ujian seberat ini...


untuk kamu sayangku
terima ksih mnerima diri ini seadanya
brsama2 saya
berjuang merawat penyakit sy
insyaAllah
akn diberikan kesembuhan suatu masa nnti
walaupan sy tk tahu sampi kapan pn
sakit ini akn pulih sepenuhnya...

di bawah ni artikel berkenaan penyakit saya..
utk pengetahuan bersama...




Cholesteatoma adalah jenis sista kulit yang terletak di telinga tengah

Punca-punca dan faktor-faktor risiko

Cholesteatoma boleh menjadi kecacatan lahir (kongenital), tetapi ia lebih biasa berlaku sebagai komplikasi jangkitan telinga kronik.

Fungsi miskin dalam tiub Eustachia membawa kepada tekanan negatif dalam telinga tengah. Ini menarik sebahagian daripada gegendang telinga (selaput anak telinga) ke dalam telinga tengah, mewujudkan saku atau sista yang mengisi dengan sel-sel kulit lama dan bahan buangan lain. Sista tersebut boleh menjadi dijangkiti. Sista tersebut boleh mendapat yang lebih besar dan memecahkan beberapa tulang telinga tengah atau lain-lain struktur telinga, yang mempengaruhi fungsi pendengaran, keseimbangan, dan mungkin otot muka.


Gejala

Bernanah otak


Penyumbat pada satu telinga


Pening (vertigo)


Hakisan ke dalam saraf muka (menyebabkan kelumpuhan muka)


Labyrinthitis


Meningitis


Telinga saliran yang berterusan


Sebaran sista tersebut ke dalam otak



Tanda dan ujian

Suatu pemeriksaan telinga boleh menunjukkan saku atau tebuk (pembukaan) di gegendang telinga, selalunya dengan saliran. Deposit sel-sel kulit lama mungkin boleh dilihat dengan mikroskop atau otoscope, peralatan khas untuk melihatnya telinga. Kadang-kadang jisim saluran darah boleh dilihat di dalam telinga.



Ujian berikut boleh dilaksanakan jika ada sebab-sebab lain pening.


CT scan


Electronystagmography


Rawatan

Pembedahan diperlukan untuk membuang sista tersebut.



Jangkaan (prognosis)

Cholesteatomas biasanya terus berkembang jika tidak dikeluarkan. Pembedahan biasanya bekerja, tetapi anda kadangkala mungkin perlu telinga yang dibersihkan oleh pembekal penjagaan kesihatan. Pembedahan tambahan mungkin diperlukan jika cholesteatoma kembali.



Komplikasi

Bernanah otak



Penyumbat pada satu telinga


Pening (vertigo)


Hakisan ke dalam saraf muka (menyebabkan kelumpuhan muka)


Labyrinthitis


Meningitis


Telinga saliran yang berterusanSebaran 


sista tersebut ke dalam otak

Memanggil penyedia jagaan kesihatan anda



Hubungi penyedia penjagaan kesihatan anda jika gejala sakit telinga, saliran daripada telinga, atau lain-lain berlaku atau memburukkan, atau jika kehilangan pendengaran berlaku.

PencegahanRawatan segera dan lengkap jangkitan telinga kronik boleh membantu untuk mencegah sesetengah kes cholesteatoma.



Rujukan


Chole RA, Sudhoff HH. Otitis media kronik, mastoiditis, dan petrositis. Dalam: CW Cummings, Flint PW, Haughey BH, et al, ed. Otolaryngology: Kepala & Leher Pembedahan. 5 ed. Philadelphia, Pa: Mosby Elsevier; 2010: bab 139.Mengkaji Tarikh: 2010/08/03.

Dikaji semula oleh: Linda J. Vorvick, MD, Pengarah Perubatan, MEDEX Northwest Bahagian Pengajian Pembantu Pakar Perubatan, University of Washington, Sekolah Perubatan, Tan Sri Dato 'Mohd Ghazali Seth Schwartz, MD, MPH, Otolaryngologist, Virginia Mason Medical Center, Seattle, Washington. Juga dikaji semula oleh David Zieve, MD, MHA, Pengarah Perubatan, ADAM, Inc.









No comments:

Post a Comment