LOVE

LOVE

About Me

My photo
simple people..sgt syg orang disekelilingnya...sgt mengutamakan hati dan kepentingan orang lain lebih dari hatinya sendiri...i luv my husband...sampai syurga firdausi...
Powered by Blogger.

cik purple

cik purple

Monday, December 12, 2011

dugaan dari yang Esa...








setiap kita yang hidup ni
tak pernah lepas dari setiap dugaan yang Allah beri
mahu atau tidak
kita harus hadapinya
Allah tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya
tapi sekuat mana pun semangat kita
sekuat mana pun usaha dan daya kita
sampai satu peringkat
kita pasrah
dan kadangkala kita perlu juga redha akhirnya


saat ini
ketika ini
di sekeliling saya
ramai orang sedang di uji
emosi
perasaan
kebahagiaan
kesakitan
kasih sayang
kehidupan
kesusahan
dan banyak lagi
dugaan-dugaan yang Allah datang kan pada hamba-hambaNya


maka kita sebagai hamba
harus kuat dan tabah
untuk terima
dan menghadapi apa sahaja dugaan yang datang


cukuplah Allah hadirkan kesakitan itu
sebagai salah satu cara
penghapus dosa pada kita
bahkan Nabi pernah bersabda
" Hatta satu tusukan duri itu sebagai kaffarah dosa...
sabarlah wahai jiwa
rasa penyesalan, kesedihan dan dukacita dari kesilapan lalu juga
adalah penghapus dosa
maka jiwa seharusnya dikau sedar
bahawa Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
tidak akan dibebankan seseorang hamba itu
melainkan atas kemampuannya.."


bukan mudah ye
bila setiap dugaan yang datang itu kita harus redha
untuk semuanya


seperti saya juga
dugaan kesakitan yang Allah beri
hingga ke saat ini
saya masih sukar untuk menerima
apa yang terjadi pada saya
kerana
saya sudah berusaha untuk mengubati penyakit saya
mencari penawar yang terbaik untuk penyakit saya
tapi hingga ke saat ini
saya masih tidak tahu
bilakah penyakit saya ini akan berakhir
akan sembuh sepenuhnya
saya tidak punya jawapan pada soalan saya itu
sampai bila saya harus berpantang makan
sampai bila saya perlu hadap itu semua
tapi siapakah saya untuk bertanya semua itu
seringkali saya marah
saya bertanya
tapi si dia hanya boleh beri kata semangat sahaja pada saya
mmberi sedikit kesabaran pada saya


tapi di satu sudut yang lain
saya bersyukur
kerana penyakit saya tidak mengganggu
rutin harian saya
saya masih mampu melakukan semua perkara sendiri
masih mampu berdiri di kaki sendiri
waima masih mampu menjadi seperti orang lain


dugaan memilih pasangan
bukan terlalu memilih
tapi jodoh yang tak sampai lagi
lambat sedikit dr biasa
tapi kini
ia telah berakhir
penghujung cinta saya telah ditemui
dan akan diakhiri dengan lafaz ijab dan kabul
sedikit masa lagi
insyaAllah
jika ada jodoh kami berdua..


apa pun dugaan yang datang
tangani lah secara berhemah
kembali pada sang Pencipta
insyaAllah penyelesaian akan wujud sedikit demi sedikit


Tabahkan hati kalian...serahkan segalanya pada yang Esa
percayalah bahagia itu pasti akan hadir di penghujung jalan cerita..
insyaAllah




No comments:

Post a Comment